Navelbråck och dietsoppa.

Godmorgon!

I dag blir det nog en väldigt het dag. Tog en lite längre morgonpromenad med hundarna och svetten rann längs ryggen. 20 grader och klockan är bara 10,30.

Åter igen har jag VAB. Adam fick vaccination i måndags och igår kväll klagade han på muskelvärk och att det kliade. Han har fått massa utslag på mage, höft och till hans stora förtvivlan, mitt på snoppen. Stackare. Pratade med en sköterska idag och så kan det bli. Ja han fick en tråkdag idag helt enkelt.


Igår kväll var jag väldigt nyttig. Jag tog Frigg och India med mig på sonens fotbollsträning. Tyckte jag behövde komma ut ur "fängelset" en stund och överlämnade valparbetet i mannens trygga händer. Dock med väldigt noggrann genomgång innan jag åkte iväg :-) Den valpen ska ligga vid den spenen och den ska ligga där osv... Sen får du se till så att inte Alize vänder sig på dem. Piper de mycket är de bajs/kissnödiga och då får du göra si och så... Stackaren bara nickade tyst. Ja, sa han. Åk nu, jag fixar det! Och det gjorde han :-) Valparna mådde så bra så när jag kom hem igen med två mycket trötta hundar.

Frigg gjorde inte mycket väsen av sig. Hon tittade på pojkarna som jagade den där roliga bollen och sen la hon sig ner och slappade. India däremot. Hon tyckte att hon skulle tala om för alla som beträdde fotbollsplanen att den faktiskt var vår! Högt och tydligt skulle hon tvunget berätta att de inte hade där att göra. Jag höll inte riktigt med henne då vi faktiskt var på allmän mark :-) Nä, fram med bacontärningarna och klicker och sen körde vi skvallerträning/titta på leken så det stod härliga till. Resultat! OM!!! Jag bannade inte India för det beteende som hon trodde var rätt. Jag bytte ut det för mig oönskade beteendet till ett för mig önskvärt beteende. Hon bytte beteende för att hon tjänade på det nya och inget på det gamla. Lätt och enkelt! Denna underbara träning!!! Nu har jag bestämt mig för att jag ska ta sonen på dessa träningar, måndag och onsdag kväll. Ena kvällen har jag ena hunden med mig och andra den andra hunden. Det blir perfekt träningstid för var och en av dem. Vi ska skvallra och vi ska träna och vi ska öva passivitet. Egen hundträningstid varje måndag och onsdag alltså!


Tänkte skriva lite om Navelbråck!
 
Bild från nätet.
Navelbråck
Navelbråck, bristande sammanväxning av bukväggen, förkommer på rasen, oftast
små som inte föranleder åtgärd. Bör inte ses som problem. Ej att förväxla med de
ärrbildningar som kan uppstå av en utdragen navelsträng, som är något annat.
Utdrag ur http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-schapendoes.pdf?epslanguage=sv

Det händer då och då i en valpkull att en eller några valpar föds med navelbråck. Det kan också hända att navelbråcket inte dyker upp förrän valpen är 3-5 månader. Navelbråcket syns som en liten bula mitt på magen på hunden. Denna bula är oftast mjuk till medelhård och till en början kan man massera in den men efter ett tag går inte det och då har bukhinnan stängt sig. Då kommer hunden ha denna bula på magen.

Om Bråckporten är stängd eller mycket liten är fettbulan inget farligt. Detta känner veterinären efter när denne gör besiktningen vid leverans. De valpar som lämnat oss har inte någon haft någon stor eller öppen port som kan orsaka besvär hos hunden i framtiden. Man kan också själv känna efter hur stor porten är. Kan man inte känna något hål in i magen är porten väldigt väldigt liten eller så är bukhinnan helt stängd = inget bråck. Det som finns utanför är en fettbula och inget annat. Ingenting som hunden har ont av eller lider utav. Enbart skönhets"fel". Skulle porten vara stor känner man det redan när valpen är ett par veckor gammal, dvs veterinären påpekar det vid besiktning och uppfödaren meddelar köparen om ev operation o dyl. Detta har inte hänt hos oss, hittills!  Vid stor port finns det risk för att en bit tarm faller ut och kommer ikläm vilket orsakar stor smärta hos hunden. Då är det absolut operation som gäller!

Anledningen till att jag nu tar upp detta ämne är att det allt som oftast rekommenderar veterinärerna operation av bråcket. Det spelar ingen roll hur litet bråcket än är för det ska opereras, tycker veterinären. Det kan ju bli så farligt! Jag har själv råkat ut för detta och jag bara tittade storögt på veterinären. Operera? Orsaka sådant lidande på min hund för något som hunden inte lider av och inte kommer lida av? En liten bula på magen kan jag leva med liksom hunden. Varför ska man operera om man inte behöver operera? Hade porten varit stor och det varit risk för att tarm fallit ut hade jag inte tvekat men porten var minimal eller helt stängd. Det jag upplevde var att veterinären såg en summa pengar trilla in, vilket jag antar många andra veterinärer också gör.

De valpar som lämnat oss med navelbråck är noga undersökta av vår veterinär. Han har känt efter så det är en minimal/liten port och att det inte finns risk för att tarmar kan falla ut. Om så vore fallet hade valpen aldrig lämnat oss utan inbokad åtgärd först. Därför blir jag lika förvånad och ledsen varje gång en valpköpare kommer med information om operation på inrådan av veterinären, efter att ha varit där och gett 12-veckorsvaccinationen. Detta händer så ofta och jag vet att det inte föreligger någon som helst risk för obehag o dyl för hunden. Jag har noga kontrollerat detta! Det är så himla tråkigt. Så klart att valpköparen blir orolig och helt till sig när veterinären står där och predikar om hur farligt det är och vilken smärta det kan komma orsaka valpen. Nu sist var det att valpägaren var tvungen att hålla noggrann koll på bråcket så det inte uppstod inflammation o dyl i väntan på operation! Jag förstår inte!!! Jag blir så förbannad!!! Denna valp har inget stort bråck! Den har en fettknöl på utsidan på magen men inget bråck eller minimalt bråck då det är "hålet" som är bråcket, inte knölen. Jag vet det med säkerhet. Varkens jag eller veterinären kunde knappt känna någon öppning. När jag lämnade över valpen gick det inte längre att massera in fettknölen. Jag har dock full förståelse för att matte är orolig! Man lyssnar på vad veterinären säger.

Jag har idag kontaktat två djursjukhus och frågat om deras erfarenhet utav navelbråck. Detta är två stora djursjukhus då jag tänkte att de inte ser pengarna liksom. Bådas erfarenhet var att man mycket sällan opererar ett navelbråck. Ena veterinären hade jobbat i branschen i ca 40 år och hon sa att ca 1/1000 bråck behöver åtgärdas pga medicinska skäl. 1/1000!!! En del önskar göra det pga skönhet men hon avrådde starkt då det är ett helt onödigt ingrepp på en frisk hund. En skönhetsoperation!

Min uppmaning till dig med "bråckvalp". Känn på bråcket och se om du kan känna något hål in i magen. Om du kan känna något - avgör om det är stort nog för att en bit tarm ska kunna trilla ut = operation. Kan du inte massera in fettknölen eller delar av den är bråcket/öppningen minimal eller obefintlig och det finns ingen risk för att man behöver göra någon medicinsk åtgärd = ingen operation!

Jag har idag också ställt frågan till andra uppfödare i ett forum. Fått samma svar från de som jag själv erfarit - man behöver inte göra någon medicinsk åtgärd på de flesta bråck. De har också titt som tätt haft båckvalpköpare som kommit med rekommendationer från veterinären om operation.
En fettbula på magen utan hål in i magen är en fettbula och inget navelbråck! Behöver inte åtgärdas!

Puhhh, det blev en lång pekpinne :-) men jag vill att man inte ska gå och oroa sig för en liten bula på magen. Det är inget farligt. Det är inget som orsakar hunden något obehag. Det är inget hunden märker något av. Det är inget navelbråck - det är en fettbula på magen!!! Tycker veterinären att det ska opereras ska veterinären ocksa avgöra hur stort bråcket är och vara helt säker på att det är en risk för hunden. Man ska inte operera ett djur och utsätta det för lidande i onödan! Man ska vara snäll mot sin hund!

Över till de numera väldigt hungriga valparna!


Vikt dygn 4:
  • Bella: 391 gram (+ 36 g)
  • Hobbe: 194 gram (+18 g
  • Elvis: 311 gram (+ 36 g)
  • Bruno: 277 gram (+ 41 g)
  • Sussi: 185 gram (+ 22 gram)
  • Brunvit: 305 gram (+ 34 g)
De äter som hästar och som de har vuxit! Fått riktigt fina och runda kroppar, även de två minsta. Nu ser de inte nyfödda ut längre. De kan också själv hålla sin kroppsvärme vilket jag märker på att de sprider ut sig/lägger sig tillsammans beroende på hur varmt det är i sovrummet och valplådan.

Alize är däremot ingen storätare suck. Hon har väl alltid varit lite kinkig med maten men nu är hon otroligt kinkig. Ingenting mer än getmjölken duger och den ska serveras i valplådan. Fick idag tips på en soppa jag ska testa. Denna soppa ska också vara otroligt bra för oroliga magar! Jag kommer dock tillsätta rå nötfärs/rå nötlever. Rek: ge ca: 0,5 dl åt gången/ var 3:e/tim.

Hammarlunds dietsoppa.
  • 3-4 dl vatten
  • 1 buljongtärning
  • 1 rågad matsked druvsocker
  • majsmjöl (Maizena)
  • 1/2 struken tesked citronsyra
  • 1 äggula
Koka upp vattnet och red med så mycket majsmjöl att det blir tjock kräm. Tillsätt buljongtärningen, citronsyran och druvsockret. Späd med kallt vatten till tjock soppa. Låt svalna. Tillsätt äggulan.
 Har tyvärr inga nya bilder att lägga in i detta inlägg. Kameran är laddad så det lär väl komma upp en och annan under dagen.

Önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz

Kommentarer

Frida sa…
Hej!

Vad bra att du förtydligar detta viktiga om navelbråck!
Tar du ut fullpris för de valpar som föds med felet? Jag frågar bara av ren nyfikenhet, du behöver inte svara om du inte vill :)
Pia sa…
Måste juh oxå passa på att fråga :) men det gäller inte hundar utan svenska förkortningen, ni har så många konstiga förkortningar i sverige (t.ex. MVG det säger mig ingenting :) fast nuförtiden vet jag nog vad det betyder men men..) Nå till min fråga då, vad står VAB för? :)
Anonym sa…
Inte svar på din fråga Frida - men så här säger Skk:
Har jag rätt till prisavdrag om min hund har navelbråck?

Om navelbråcket måste åtgärdas av veterinärmedicinska skäl är säljaren ersättningsskyldig för veterinärvårdskostnader med anledning av detta.

Ett navelbråck finns alltid vid leveransen och är därför ett säljaransvar. Att hunden har ett navelbråck behöver dock inte nödvändigtvis innebära att hunden måste opereras eller att säljaren måste göra ett prisavdrag vid försäljning av valpen. Ett navelbråck är ett exteriört fel och många gånger lever hunden och mår bra med bråcket. Enligt Svenska Kennelklubbens köpeavtal säljer man en hund för sällskapsändamål. Ett navelbråck utgör inte ett fel på en sällskapshund, så länge det inte behöver åtgärdas.

Säljaren kan välja att göra ett prisavdrag vid försäljning av en hund med navelbråck, i förebyggande syfte. Om det är du som ska sälja hunden drar du av vad det skulle kosta att operera navelbråcket (rådgör med din veterinär för en offert). Skriv då ett tillägg till avtalet där det tydligt framgår att du gör ett prisavdrag med anledning av navelbråcket, för att täcka eventuella framtida kostnader. Om det visar sig att hunden inte behöver opereras kan du dock inte kräva denna summa åter.

Alternativt får säljaren stå för kostnaden för en operation av navelbråcket, om det konstateras att hunden av veterinärmedicinska skäl måste opereras. Då får köparen skicka ett veterinärintyg till säljaren där det framgår att hunden måste opereras med anledning av navelbråcket.
Länk där jag kopierat ifrån - scrolla ner en liten bit:
http://www.skk.se/om-skk/det-har-ar-skk/kontakta-oss/skks-kansli-i-stockholm/juridiska-avdelningen/juridiska-fragor-och-svar/om-det-ar-fel-pa-hunden/ - Vänliga hälsningar Hannah

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.