Dagarna går...

Godmorgon.

Först idag blev jag färdig till att sätta mig ner vid datorn och plita ihop några dagars blogginlägg. Jag har haft några intensiva jobbvardagar men också väldigt trevliga. Har längtat så efter att få åka och shoppa och igår kom äntligen den där dagen då det var möjligt. Åh vilken shopping!!! Bilens bakdel var mer fylld än när jag tillbringat en dag i Ullared :-) Jag shoppade "attans"... mat alltså :-) Det var helt tomt i mitt skafferi, liksom kyl och frys. Jag letade efter billiga varor som var bra att sätta i skafferiet och lägga i frysen för kommande middagar. Jag hittade så mycket gott och nu är alla skåp välfyllda med div. läckerheter. Det här är bara en liten del av alla påsar jag bar in från bilen. Det var en härlig stund i affären, i min ensamhet. Det var jag och några kunder till som fick för sig att åka och storshoppa kl 8 en tisdagsmorgon. Underbart att slippa trängsel.
I går kväll när vi åt god middag upptäckte jag att kylen gapade tom på mjölk. Hur i hela fridens namn kunde jag glömma att köpa en sån vanlig sak som mjölk? Jag hade handlat allt annat än det man alltid måste ha hemma :-) Så ja, det får bli en liten shoppingtur idag också :-)

Jag hittade en lite present till Adam, en väldigt efterlängtad sak som han har pratat så mycket om. Det är små små byggklotsar som kallas för Plusplus. Han och kompisen roade sig med dessa nästan hela eftermiddagen/kvällen igår och byggde div. robotar. http://www.abcleksaker.se/plus-plus-mini-basic-600-bitar-/4758-0



Idag är en viktig dag. Det är en väldigt orolig dag idag för India ska göra sin HD/ED-röntgen (höfter och armbågar) inför förhoppningsvis kommande valpkull till våren. Jag håller både tummar och tår för att det ska vara A eller B, vilket är helt normala höfter och bra att avla på. Står det C eller annat på pappret blir det ingen avel. Samma gäller för armbågarna där det ska stå 0 på pappret. Fasa!!! Om en månad är det dags för hennes ögonlysning. Funderar lite på om jag också ska ta hennes gPRA-prov idag så har jag det klart men samtidigt är det en onödig kostnad om inte ögonlysningen visar på UA. Nä, det får helt enkelt vänta. Var sak har sin tid (och sina pengar suck).
Det är synd om henne just nu för hon får inte äta sin älskade frukost. Frigg och Heidieh fick sin mat i hundgården för att inte fresta och jag satt här vid skrivbordet och åt min frukost med väldigt dåligt samvete. India tittade på mig med avskyvärd blick, nästan så att hon sa  -Bjud kärring!!! Nä, hon får vänta med mat till ikväll när allt är över. Hon kommer ju bli lätt sövd och därför får hon inte äta mat före veterinärbesöket.

Hedvig Diva (Chia/Max)
Nästa månad är det åter tid för att kryssa fingrar och tår. Då är det vår Fei´s tur att genomgå samma undersökningar inför sin valpkull. Den som tror man blir rik på uppfödning tror definitivt fel! Alla undersökningar innan parning kostar 1000-lappar liksom parning och så vidare. Varför sysslar man då med uppfödning? Ja, det har jag också frågat mig många gånger :-) Det kostar massor av pengar och ibland får man pengarna tillbaka och en och annan krona över, ibland inte, men den kärlek man får från valparna och sen all glädje från valpköparna går inte att beskriva. Det går inte att vara utan detta. Det är väl värt varenda krona in/ut i kassan. För mig är min uppfödning mitt liv liksom mina älskade hundar. Att röntga hundarna är inget tvång för uppfödning av Schapendoes men jag vill veta att jag avlar på friska hundar. Jag känner det som mitt ansvar gentemot mina valpköpare. Jag har gjort vad jag kunnat för att sätta friska avkommor till världen och ge valpköparna en frisk individ. Sen kan saker och ting hända i alla fall men som sagt, jag har gjort vad jag kunnat. I slutändan är alltså de där 1000-lappar väl värda att satsa. Så ja, nu ber jag dig att hålla både tummar och tår att det om någon vecka står A eller B på Indias HD och 0 på AD. Håll allt vad du har. Det gör jag!

Sitter här och åmar mig, jag som aldrig i hela mitt liv har haft ont i ryggen, har nu fruktansvärt ont i ryggen. Vet att det beror på att jag sitter fel på min kontorsstol. Den är gammal och sliten och jag måste nog snarast åka iväg för att införskaffa mig en ny sådan. Den går inte att höja tillräckligt mycket för att jag ska sitta i rätt höjd till skrivbordet, så jag har lagt en kudde att sitta på. I går kväll när jag satte mig på stolen kände jag anledningen till den ryggont som började göra sig känd. Jag sitter och svankar hela tiden för att nå fram till datorn. Det är tacken för att jag flyttade från köket till skrivbordet där jag kan hålla ordning på alla papper mm. Jag har fått bra ordning på "mitt liv" men denna ordning gav mig värsta ryggont :-)

Det är höst! I går morse var det endast +2 grader när jag lämnade Adam till skolan. I dag var det +4 grader. Sakteliga stiger temperaturen under dagen och solen har i flera dagar nu strålat från en klarblå himmel. Jag hade nästan lite panik i somras när jag tänkte framåt, att höst och vinter var i antågande, men nu känner jag att det är helt ok med höst. Luften är sval, fuktig och klar. Det är ganska mysigt att få använda sina lite varmare kläder igen. Hundarna är alltid lika pigga och glada på promenaderna. Nackdelen är väl att det blir smutsigare i huset då marken ständigt är fuktig. Vi som bor på landet har svårt att hitta promenadstråk utan grus och lera :-) Men vad gör det. Moppen tar gärna en extra svängom med mig då och då.  Det dröjer dock inte länge förrän vintern och frosten kommer och då blir det åter igen torrt på marken och golven förblir rena. Hade jag brukat allvar med att torka tassarna efter promenad hade det så klart inte blivit smutsigt men det är jag för lat för. Tar hellre ett extravarv med moppen. Varje årstid har sin charm!

I går kväll var det jobb på Bonizas Hundskola. Det var valpkurs och denna onsdag skulle vi ha stadsträning. En kursdag då vi promenerar runt i stan, Eslöv var det igår, och klättrar, går i trappor, balanserar, lydnadstränar mm. Det är en väldigt härlig kursgång. Så här såg det ut igår. På söndag är det Lundavalparnas tur att ha stadsträning i Lund.

Hälsa på annan förare utan att hundarna får hälsa på varandra.

Klätterövning.

Kafferep

Tunnel

Gå bakom sin förare upp och ner för trappor.

Balans men någon bytte balans mot bad :-)

Sitt kvar.

Sitt kvar. Här vår fina LS Elvis Lillium med husse.

Dagens arbetskamrat - Heidieh, på väg hem efter ett väldigt roligt arbetspass.
I dag är det åter jobb men då i Lund och min Fortsättningskurs 1. Idag blir det mycket följsamhetsövningar, apportering, hundmöte mm. Åter igen en rolig kväll m a o.

Igår hände det en annan underbar sak. Postbilen kom (lantbrevbärare) och plötsligt hörde jag ett tutande utanför dörren. Rusade ut med förundrad min. Med sig hade han 2 stora paket. Såg att det var från Royal Canin. Slet upp paketen och vad hittade jag?

Dem har sponsrat Bonizas Hundskola/Lightschaps Kennel med ett underbart fint utställningstält samt 2 passande stolar. Jag är sååååå lycklig!!!! Tusen tack underbara Royal Canin!!! Nu kommer vi ha fint tak över huvudet när vi är ute på våra utställningar samt våra hundskolearrangemang. Det var så lätt och enkelt att sätta upp och fälla ihop. Gick på max 2 min.

www.royalcanin.se

Dräktig Elza!
Idag går Elza in på sin 3:e vecka i dräktigheten. Jag har inte pratat med matte Sandra så jag vet inte om hon sett något tecken ännu men denna vecka bör hon få någon "kräkmorgon". Illamående brukar tiken få vid vecka 3 (och 5 pga hormonella omställningar) då äggen fäster i livmoderväggen.

Tecken på dräktighet:
  • Viss vulvasvullnad kvarstår efter löpet
  • Tiken är illamående i vecka 3 och/eller 5
  • En lindrig blödning från vulva under vecka tre i graviditeten är normalt.
  • Rodnad av spenarna från vecka 4
  • Spen och juverförstoring från vecka 5
  • Bukförstoring från vecka 5
  • Klar, seg flytning från 4-5 veckan
  • Fosterrörelser från vecka 7
Kullstorleken påverkas inte av hanhunden utan av hur många ägg som tiken producerat under löpet samt hur många befruktade ägg som överlever och utvecklas till valpar.
Unga tikar har i regel lite mindre kullar och sedan ökar kullstorleken fram till ca 4 års ålder varefter den åter minskar. Detta är statistik för tik-populationen i stort. Den enskilda tiken kan givetvis avvika totalt från detta.
Alla ägg som befruktas blir inte valpar. Många ägg dör under den första tiden i livmodern och fram till ungefär dag 45 i dräktigheten kan livmodern resorbera (lösa upp) de döda fostren. Dör fostren efter dag 45 så föds de antingen fram i samband med förlossningen eller så aborteras de. Det händer att enstaka valpar resorberas men att tiken föder fram de andra valparna normalt.
Känsligaste tiden i dräktigheten är dag 13-30. Fostren utvecklas då i en rasande takt och är extra känsliga för störningar som tex mediciner eller infektioner.
Källa: http://www.veterinaren.nu/hund/bra-att-veta/avel/den-normala-draktigheten-hund/

Embryona bäddas in i livmodern. Det kallas nidation

nidation_medium
Embryona bäddas in i livmodersväggen, där de fortsätter att utvecklas.
De omges successivt av skyddande fosterhinnor där de får alla näringsämnen som krävs.
Moderkakan (placenta), som bildas under dräktigheten, kommer ut vid födseln och tiken äter ofta upp den. Vilket är helt naturligt och även nyttigt för tiken.
Källa: http://tikochvalp.royalcanin.se/draektighet-och-foedsel/draektighet-vecka-foer-vecka/%28week%29/3

Vi får se om jag får någon rapport under dagen...

Nu ska jag göra mig och India iordning för avfärd om en stund. Vi ska vara hos veterinären kl 11.00 och vi har en bit att åka. Vi ska åka till en av landets bästa veterinärer (i mitt tycke). För dig som har FB hittar du hans sida här https://www.facebook.com/pages/Erik-M%C3%B6rne-leg-veterin%C3%A4r/327503154030639

Jag önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz

Oj, får ju inte glömma!!! På lördag finns jag och mina hundar på Arken Zoo i Eslöv. De firar hundens dag med massa olika aktiviteter. Jag kommer finnas på plats för att ge tips och råd i hundträning/problem mm samt utställning - koppel, klädval, uppställning, träning mm. Hoppas på en trevlig dag och många besök!

Må så gott!

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.