Något annat.

Idag har jag gjort något jag inte gjort på väldigt länge. När jag gjorde det kände jag hur jag faktiskt saknat det, fast det visste jag inte om. När jag sitter på jobb vill jag hem om kvällen för att laga mat åt familjen och sen hålla kvällsmys. Alla dagar kan inte bestå av kvällsmys! Jag tycker att jag är så trött då så jag orkar inget annat. Ikväll hade jag inte så annat mycket val och jag fick ta mig i kragen.

Lightschaps Boogie Afrodite "Stella"
Jag och Stella har varit på Fortsättningskurs 1 på Bonizas Hundskola ikväll! Shit vad härligt det var. Jag var tvungen att hämta instruktören när kursen var slut och jag hade faktiskt lite "ledig tid" så jag tänkte jag skulle passa på att träna med den hund som inte visat minsta intresse för träning när vi gick valpkursen. Jag skulle ändå dit så då kunde jag ändå göra lite nyttigt. Denna hund tyckte att träning var totalt onödigt så jag har inte gjort så mycket med henne. Hon har fått vara valp (men ändå med den sociala träningen, dock utan krav). Idag... vad hade hänt? Hon var ju en stjärna! Vi tränade följsamhet och hon bara fixade allt. Nåja, inte med precision o så men hon förstod mina beskrivningar och hon var under hela kurstiden utan koppel. Hon följde mig hela tiden och hon tittade på dem andra hundarna men lämnade inte min sida. Ja, det var mitt krav för denna kurskvällen. Alldeles mer än tillräckligt. Hunden ser mig! Hunden förstår mig! Hunden vill vara med mig! Jag behöver inte hålla hunden i koppel (tvång) för att hunden ska stanna hos mig. Den gör det för att den själv väljer att göra det. Klicker, belöning, min röst, min betygelse, min kärlek, min trygghet. Varför då lämna min sida???

Mina köttbullar och korv eller doften i sanden på ridhusets golv? Ja, tydligen var mina köttbullar och korv bättre. Varför då välja ridhusets golv? Mycket köttbullar och korv eller lite god doft i ridhuset? Vad väljer man om man är hund? Jo, matte som delar ut köttbullarna och korven, alltså inte köttbullar o korv utan matte som delar ut köttbullar och korv. Förstår du skillnaden? En glad och positiv matte med bra belöning, ja då kan man kasta kopplet.

Orkar inte blogga mer men måste avsluta med en otroligt tjock India som förmodligen kommer föda sina valpar om ca 1 vecka.
Nu lite tvkväll. Natti natti.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.