Nu händer det saker!

Oj vad spännande tid som ligger framför mig/oss. Det händer mycket saker som är värda att se fram emot. Dock är idag, i morgon och nästa helg lite i sorgens tecken.

Ja, idag fyller världens underbaraste godingar hela 8 veckor. I dag har dagen jag fasat för under 8 veckor kommit. Idag är dagen då utflyttningen från mitt hem påbörjas.
Jag ska bli uppfinnare och uppfinna ett piller som man kan stoppa i valparna så de inte växer utan förblir den där lilla goa mysiga och helt underbara valpen. Pillret ska också göra så att dem aldrig blir dem där 8 veckorna = flyttklara.
Så, idag flyttar första valpen i från mig. En valp som står mig väldigt nära och som är väldigt speciell på alla sätt och vis.
Hans personlighet gör honom väldigt speciell men framför allt hans helt underbara färger. Han är brun & tan och så otroligt vacker, en riktig skönhet. Det blir så spännande att se vilka färger han kommer utveckla som vuxen. Kommer han behålla dessa mjuka underbara toner av brunt eller kommer han bli ljus som pappa. Jag tror absolut på det första men jag är långt ifrån säker.
I kväll flyttar Chaplin till sin familj i Åkarp. Det är med väldigt blandade känslor jag lämnar honom i från mig. Själv känner jag stor sorg men när jag ser den enorma glädjen och lyckan hos familjen när jag räcker över honom gör att min egen sorg försvinner. Dock ska det bli skönt att få ha ett par hela byxben en tid framöver :-)

Jag vet att jag bara har valparna till låns redan när de föds. Jag lånar dem och vårdar dem så väl jag kan. Jag får lov att låna i 8 veckor men sedan är lånetiden för evigt slut. Så är livet för en uppfödare.

I morgon är det dags för ytterligare 2 av myspellarna att flytta ifrån mig.

Först ut är denna speciella kille, Calle som ska flytta till Nässjö. Redan vid 10 dyker hans husse och matte upp för att hämta hem sin efterlängtade lilla fina valp. Även här är det stor sorg i mitt hjärta. Denna killen är världens största myskille. Han blir överlycklig när han ser mig komma och han kommer så ofta och krafsar på mitt ben för att bli upplyft i min famn. Där lägger han sig till ro och tar en liten sov/mysstund. Han är verkligen något speciellt denna underbara kelgris. Åh vad jag kommer sakna hans små snusningar mot min hals när vi myser.

Här tar jag en liten gråtpaus... svårt att se vad jag skriver när ögonen svämmar över av tårar...

Tårarna torkade... Vid 13 i morgon är det dags för nästa utflyttning, då är det snyggHarry som flyttar till sin familj i Linköping.
Ja, han är en riktig snygging och även han är en kelgris (inte lika stor som brorsan dock). Harry är kullens förföljare, där det går ben går Harry. Han är människans ständiga följeslagare. Han är också en stor soffliggare :-) Ett soffhörn är bästa viloplatsen, är hans melodi. Jag kommer sakna min soffkompis så mycket.

Redan ikväll kommer Lady´s matte.
Hon har lång väg att köra då hon kör ända ifrån Norge. Dock kommer hon stanna 1 eller 2 nätter så jag har någon dag till på mig att mysa med världens underbaraste gostjej Lady. Denna tjej som liksom brorsan ofta kommer och krafsar på benen för att bli upplyft i famnen. Där kan hon sitta i evigheter och det bästa hon vet är när hon får hänga på en arm och åka runt. Skitbra att få massor av intryck samtidigt som man slipper röra på sina små ben :-) Hon är så underbart vacker och har så härligt temperament. Bara älskar denna tjej och fy hundan vad jag kommer sakna hennes underbara personlighet. Dock är detta en valp jag kommer träffa då och då.

Sådär, nu har jag haft min första sorgstund/gråtstund. Denna stund har jag alltid när jag sitter och skriver sista blogginlägget där jag har valparna kvar hos mig. Denna stund gör det lättare för mig vid överlämningen. Det fälls en och annan tår ibland när jag räcker över valpen men stora gråtstunden har jag när jag sitter här i min ensamhet och gör det blogginlägg jag gör just nu. Denna gråtstund är viktig för att jag ska klara av att lämna dem ifrån mig. Denna dag är alltid en mycket sorglig dag. Denna dag är den dag jag befarar under dem veckorna jag har valpar hos mig.

Igår blev valparna besiktigade, vaccinerade och chipmärkta. Vilket valpgäng! Ingen sa ett enda ljud när veterinär Claes satte det där hemska chippet i nacken.
För att få in ett sådant här chip i nacken kan du tänka dig hur grov nålen är som för in chippet. Jag hade skrikit i högan sky, valparna sa inte ett pip. Helt otroligt imponerande.

Med på besiktningen var mina hundelever på skolan, så besiktningen skedde där. Härligt när man har en veterinär som kommer dit man önskar för att göra besiktningen.

Alla valpar gick igenom med ett stor OK i rumpan. Lyckan var total.

Som du ser på bilden ovan gjorde vi annat än att besiktiga valparna. Fina Heidieh har fått en knuta i juvret och jag bad veterinären kolla den. Gammelmormor Chia har fått en knuta på bröstkorgen. Han lät eleverna känna och klämma och berättade vad det var och vad man kan/ska göra. Vi valde att inte röra Heidiehs knuta så länge den inte växer. Varför operera om man inte måste? Nä, full koll och fram med skjutmåttet en gång/månad. Chia´s var bara en fettknuta och inget vi behövde bry oss om.


Bästa leksak. Skaffa en pappkartong
Posted by Daniel Ottosson on den 28 maj 2015
Tänkvad kul man kan ha med en kartong som valparna hittade på skolan.

Det gick jättebra med valparna en hel dag på Realgymnasiet i Malmö. Snacka om att få mycket människomys denna dag :-)

Med en elevs underbara hund.


Avslutar skrivandet om mina fina valpar med lite bilder som min dotter tog i onsdags;
Sonen Adam som känner sig väldigt ledsen.
Söta Leia

Nog om denna valpkull. I morse upptäckte jag något jag väntat så länge och så intensivt på.
Bild från i morse när jag precis upptäckt löpet.
Äntligen och jag säger verkligen äntligen, har denna skönthet börjat löpa. Äntligen kan vi snart para henne (om hon vill och faller för den utvalda hanen).
Tanken är att de här två snyggingarna ska få bli föräldrar och som läget är nu blir det parning till nästa helg. Detta blir Friggs första kull och det ska bli så spännande att se vad hon (och han) kan leverera. Om Frigg följer mitt schema kommer valparna födas i mitten av augusti och levereras i mitten av oktober. Blir så perfekt så :-) Vid intresse hör av dig.

Vad är det mer som händer? Jo, nästa vecka tar våra 3:or på skolan studenten! Nästa fredag är det fira hela arbetsdagen lång. Så mysigt, så rörande, så sorgligt och så otroligt stor glädje. Vet inte om jag kommer skratta eller gråta denna dagen.

Veckan därpå är det dags för våra 1:or och 2:or att hålla skolavslutning. Här är det bara rörande då jag återser dem i augusti när skolan åter igen börjar. Därefter jobbar jag mån, tis och ons för att sen hålla hela 7 veckors underbar semester. Åh vilken härlig sommar detta kommer bli. Enda vi har inplanerat är en resa till Tyskland för leverans av underbara Naga i Juli månad. Ska bli mysigt att få åka dit och se hur han kommer att bo. Har redan träffat hans blivande matte då hon var på besök hos oss men kul att se hans hem.

Igår hände en annan sak men som jag inte hann blogga om. Den fina tjejen som ligger på bordet hos veterinären ovan, LS Heidieh, fyllde hela 6 år. Jag sänder här ett superstort grattis till hela fina H-kullen <3
Lite bilder som jag fick igår från firande familjer.

LS Ville

LS Hilda
 Grattis på födelsedagen mina små barn önskar mamma Chia.
Och till slut... en av de större händelserna i mitt liv!
Sabina och Sebastian.
Vår underbara dotter Sabina ska gifta sig till sommaren nästa år. I veckan friade fina pojkvännen till henne och nu är dem alltså förlovade. Jag är en så lycklig och stolt mamma/blivande svärmor.

GRATTIS TILL MINA FINA <3

Nu får det räcka för idag. Frukost ska plockas undan och sen ska valparnas packsäck i ordningställas.

Önskar dig en härlig fredag. Kramiz






Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.