Mer eller mindre lättlärd?

Läste en fråga på FB. Vilken ras är mest lättlärd? Denna fråga skapade en massa frågetecken i mitt huvud och jag ska försöka bena ut dessa frågor med hjälp av lite skrift. Vi får se var det hamnar när skriften är klar :-) Vi får se om du förstår hur jag menar.

Ja, vilken ras är mest lättlärd? Vad menar man med den frågan? Lättlärd??? Är inte alla hundar/raser lättlärda men på olika sätt? Visst sägs det att en Border Collie har störst intelligens, att den har lätt för att lära. Men är alla BC lättlärda och intelligenta? Bara för att man säger det om rasen så gäller det alla individer? Jag tror inte det. Jag tror att BC anses lättlärd och kvicktänkt pga att de fungerar och lär på ett sätt som passar oss människor. Den är avlad för att samarbeta med människan, tänka och agera snabbt och vara uthålliga. Här har vi automatiskt kontakt och följsamheten.

En Whippet, är inte den lika lättlärd och kvicktänkt? Jo, jag tror faktiskt att dessa båda raser är lika lättlärda och kvicktänkta men en Whippet är avlad för att jobba på egen hand, inte tillsammans med människan. För att få en Whippet att bli lika lättlärd som en BC måste vi människor lära ut till hunden på ett helt annat sätt och förmodligen på ett sätt som är jobbigt och svårt för oss människor. Då klassas rasen direkt som lite "dum i huvudet" och icke lättlärd. Här får vi jobba för att få kontakt och följsamhet.

En S:t Bernhard, är inte den lika lättlärd som en BC? Jo, jag tror det men än en gång hänger lättlärdheten på oss människor. Vi måste lära ut på ett annat sätt än till BC och Whippet. En S:t Bernhard är ganska "lufsig" av sig och tänker kanske inte lika fort som de två andra exempelraserna.

För att en hund ska ha "lätt för att lära" krävs det en massa komponenter, oavsett ras. Jag tror att allt hänger på oss människor och vårt sätt att lära ut till hunden, hur lättlärd hunden är. Jag är nästan helt säker på att jag skulle kunna säga att "min" Whippet skulle vara lika lättlärd som min "BC". Jag vet hur jag ska träna min BC och jag vet hur jag ska träna min Whippet, dock kan jag kanske inte träna dessa raser på samma sätt.

Om jag skulle ha svårt för att få min Whippet att förstå vad jag vill att den ska göra, får jag sätta mig på en stubbe och ta en funderare om vad JAG gör för fel i min utlärning till hunden. Kanske måste jag bli tydligare i mina "instruktioner", snabbare med mina markeringar för rätt beteende, ha bättre belöningar som är mer värdefulla för hunden osv. Det är det här som avgör hur "lättlärd" en hund är.

En annan viktig komponent om hur lättlärd en hund är, är om den fått tillräckligt med sovtimmar under sin uppväxt, var i utvecklingsstadiet den befinner sig, vilken stressnivå den har i kroppen. Om en valp inte får tillräckligt många sovtimmar (ca 18 timmar/dygn) under sin uppväxt (fram till könsmognad) utvecklas inte hjärnan som den ska och hunden får då svårare för att tänka klart.

Jag kan alltså inte säga att den ena rasen är mer lättlärd än den andra. Jag tycker att alla raser är lika lättlärda/svårlärda. Hur de lär, hur fort de lär osv beror alltså på hur duktiga vi människor är på att lära ut till hunden. Jag tycker alltså att man kan säga "hur lättutlärande" vi människor är, avgör hur lättlärd en hund är.

Slut på detta svammel :-)


Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.