Fullt utrustad mjölkbar och handpeng.

Mamma Stella måste ha fyllt på mjölkbaren rejält innan hon tog emot sina småttingar för vilka viktökningar de uppvisar!

Rött ljus pga värmelampa som jag tänder när mamma Stella lämnar valparna.
Så här belåten blir man om man får tillräckligt med mat och sen kan sova mätt och belåten. Detta är Hermes (Gul) som ofta intar denna positionen efter ett gott mål mat, kullens stora livsnjutare.



Liten godmorgonfilm från i morse.

Jag har vägt valparna och alla har ökat med 30-47 g sedan igår morse. En viktökning jag är mer än nöjd med.

Fortfarande har jag inte behövt göra mer med valparna än att väga dem varje morgon. Stella är en klippa som tar hand om allt, helt på egen hand. Hon kollar av vem som behöver bajsa genom att använda sin näsa och finns behovet tvättar hon rumpan ivrigt tills valpen är klar. Hon ligger hos sina valpar och lämnar bara om hon är nödig, vilket hon varit ett par gånger i natt. Hon är så otroligt duktig, mitt lilla hjärta.

Dock var hon inte intresserad av sin frukost i morse, vilket jag inte gillar. Hon vill hela tiden ut och gräva vilket betyder att hon har livmodersammandragningar, vilket i o s är helt naturligt och ett måste efter en valpning, men det känns som att hon gör det lite stressat. Livmodern ska dra ihop sig för att pressa ut alla slaggprodukter efter valparna, jag tycker bara att det är lite för intensivt... men du känner väl nojjiga mig vid det här laget :-) Jag ska bara äta lite frukost, sen ska jag ta tempen på henne. Det är säkert inget, bara jag som är orolig för att det ska hända mina älskade hundar något.

Medan jag sitter i köket och äter min frukost ligger Stella lugnt och sover hos sina valpar på övervåningen. Jag kan sitta här i lugn och ro och ändå har full övervakning både med bild och ljud. Bästa investeringen jag gjort på länge.

Jag ser också att vi har en rymmare i kullen, dock kan jag inte se vem det är på skärmen och jag har inte lärt mig känna igen färgteckningarna ännu. I en kull där man får hjälpa tiken mycket lär man sig snabbt se vem som är vem, men då tiken är så här duktig tar man bara i valparna när man ska väga dem en gång om dagen. Ska se om jag kan få hjälp med att ta "kroppsbilder" ikväll.

Nu har alla valparna fått sina egna sidor på hemsidan. https://www.lightschapskennel.com/tidigare-kullar/olympia-kullen-2017/ 
Här uppdaterar jag valparnas vikt när jag vägt dem samt annat som händer under deras uppväxt hos mig.

Varje valp har också fått sitt stamtavlenamn som är hämtad från den grekiska mytologin.

OLYMPIA-KULLEN.
Rosa - GAJA
Grön - RHEA
Blå - CHAOS
Lila - HERA
Gul - HERMES
Röd - MAIA
LIGHTSCHAPS OLYMPIA .... kommer det stå i stamtavlorna.

Jag tycker det är jättefina namn, dock behöver inte ägarna använda dessa namn som tilltalsnamn. Har man köpt en valp så äger man valpen själv och uppfödaren kan inte bestämma ett endaste litet dugg om den sålda valpen, aldrig någonsin. Lika lite som att jag säljer ett kylskåp och sen bestämmer vad köparen får ha i sitt inköpta kylskåp. En valp är en vara (hemska tanke, men så säger konsumentköplagen).

Just det, tänkte på det där med HANDPENG! Hos mig är handpeng frivillig från köparens sida. För mig som säljare finns det ingen trygghet av en handpeng, men för köparen inger den en stor trygghet. Har jag som säljare tagit handpeng kan jag inte ångra mig och sen inte sälja valpen till köparen. Har köparen lagt en handpeng är också köparen trygg med att kunna hämta sin valp vid leverans såvida det inte händer valpen något.

I många hundannonser på blocket kan man läsa följande mening:
"Handpenning erläggs om bla bla bla och som inte betalas tillbaka ifall köparen ångrar sig."
Det här är fel. Enligt konsumentköplagen måste säljaren ALLTID betala tillbaka handpeng ifall köparen ångrar sig, ALLTID!!! Det är så många köpare på blocket som inte vet detta och som blir lurade. Lägg detta på minnet!!!

Tog tempen på Stella: 38,3 grader = helt perfekt! Men frukost vill hon fortfarande inte ha :-(

Nu är min egen frukost avklarad och jag ska ta en liten städning i hemmet. Har tillbringat ett par dagar i sovrummet så hemmet ser ut som ett smärre bombnedslag. Ikväll står det valpkurs på schemat, där efter tar jag helg medan D har 2 arbetsdagar kvar.

YES!!! STELLA ÄTER!!!!

Önskar dig en trevlig onsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.