Mitt i flytten.

Det har varit en väldigt hektisk helg samtidigt som det har funnits lite tid till härligt trädgårdsarbete. Valparna blev igår hela 8 veckor och flytten har börjat.

Först ut var söta fröken Röd som flyttade till Nacka. De har i familjen beslutat sig om att fröken Röd/Maia ska få heta Maja-Lisa. Så otroligt sött namn, tycker jag. Här ska hon bo tillsammans med husse, matte, 2 barn och 2 katter. Ett härligt liv...


Det gick några timmar och sen var det dags för nästa flytt. Det var Lilla Rosa som flyttade till Stångby/Lund där hon ska bo tillsammans med matte, husse och deras 2 barn samt pudeldamen Stella. Här kommer hon få ett finfint liv. Familjen har bestämt att hon ska heta Hedda.




Jag fick en rapport igår kväll som lät enligt följande:

Hej. Resan gick otroligt bra!! Hon kissade när vi rastade och aldrig i bilen, hon bara sov och gosade. Hemma blev hon jätteglad när hon träffade våra pojkar, de lekte ute i trädgården och hon följde var de gick. Hon är helt fantastisk - vi har aldrig varit med om liknande! TACK för denna otroliga valp... och så en massa hjärtan. 
I morse fick jag ny rapport om att natten hade gått jättebra.

Det har även gått superbra med den andra valpen. Hon pep dock lite grann igår kväll och saknade sina syskon. Pudeldamen accepterar nykomlingen men tycker mest att det är skräp som matte har släpat hem :-) Ett par dagar och de är bästa vännerna. Klockan 5 i morse vaknade den lille sonen och kallade på sin nyfunna vän. Hon fick komma upp till honom där han sen läste en saga.


Stella verkar inte bry sig det minsta om att det fattas 2 av sina valpar. Hon fortsätter dia de 4 hon har kvar. Hon har ju turen som får ha sina valpar kvar ett bra tag efter att de blivit 8 veckor. Två valpar flyttar nästa helg, en flyttar på morsdag och en flyttar veckan innan midsommar. Ganska skönt att "portionera" ut valparna så här tycker jag. Jag hinner vänja mig vid att mista dem i en lagom sakta takt.

Förutom flytten igår var det en hel del valpmys i lördags. Jag, Frigg och valparna stod för "klapphörnan" vid Hundens dag på Arken Zoo i Eslöv. Vilken valpkull!!! De var så lugna och trygga trots att det rörde sig massor av människor och hundar utanför staketet. Var de trötta tog de sig en tupplur och gav blanka den i att det satt barn inne i hagen eller att en hund voffade utanför. Efter min och Friggs promenad ville hon gå in till valparna och där tog hon sig en tupplur. Snälla faster Frigg som tar hand om valparna ibland så mamma Stella får lite egentid.

 Då jag skulle hålla i en promenad under förmiddagen hade jag min vän Sofia med mig. Det är hennes pudel och hennes 2 pudelvalpar som är i inhägnaden tillsammans med mina valpar.

Det var till min stora glädje som några av mina valpköpare kom för att delta i promenaden. Givetvis tog de sig lite valpmys också :-)


De här bilderna har jag lånat av Siri´s matte. Siri är dotter till Frigg. Även en annan dotter till Frigg hängde på oss tillsammans med en dotter till Chia. Tack för att ni kom. Det värmde mitt hjärta!

Nu är det 4 små busar kvar som håller hemmet igång.



Det är dags att börja fokusera på vår dräktiga Klinga. Jag har letat tecken men inte hittat mer än en liten kvarstående svullnad i vulvan. Igår såg jag dock ett nytt tecken, Klinga verkade må illa. Hon var inte alls på "hugget" samt hon gjorde något hon inte gjort innan, hon lekte med valparna. Det är väl kanske inte ett tecken på dräktighet, eller det kanske är??? Vem vet :-)

Idag är Klinga på dygn 16, dvs gått in i dräktighetsvecka 3 (av 9). Förutom gårdagens illamående, vilket hör till denna veckan, så mår hon toppen. Hon är pigg och glad, dock inte alls leksugen med de andra hundarna längre (kanske därför hon tog en lugn lekstund med valparna igår). Hon går  promenad i sin egen takt och nosar hellre på blommorna än att leka.

I denna vecka fäster embryon i livmodern och en moderkaka utvecklas. Nu är det viktigt att tiken inte utsätts för onormal stress så från nu och 4 veckor framåt hålls det lugnt hemma hos oss.

Annars är det en lugn måndag. Jag ska jobba lite på hemsidan under tiden som tvättmaskinen gör sitt jobb. I eftermiddag ska jag till veterinären med katten Gustaf, Frigg och Daiki för vaccinationer.  Känns som en bra måndag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.