Skrämselhicka

Onsdagsförmiddagen var lugn och jag satt vid datorn för att göra lite jobb. När det var klart åkte dammsugaren fram. Klinga låg på sin vanliga plats och vilade, under trappan till ovanvåningen. Jag stängde dammsugaren och fick panik.

Fröken Klinga.
Skulle bara kolla till henne och kände lukten av förlossning (luktar på ett speciellt sätt). Fick upp Klinga på alla 4 benen och kollade bakdelen. Det var helt kladdigt av grön/svart kladd. Jag kallade på D med panik i rösten. Ut i ljuset för att kolla mina händer. Var det grönt som när moderkakorna släpper eller var det mer åt det svarta hållet som tyder på att hon börjat tömma sina tarmar? Det var svart så det var det sista alternativet, puhhh... In med Klinga i duschen och tvättade rent bakdelen. Det var ingen fara med valparna, allt var och är som det skulle/ska vara. Från och med de blev det stängd ytterdörr och vi följde med henne om hon behövde gå ut, det var ju dags.

Ännu en gång lurade den här damen oss. Hon bajsade en gång till, en liten svart plutt men sen hände inte så mycket mer. Tempen låg mellan 37,9-38,2 så den var stadig. Hon visade inte fler tecken på att föda fram sina valpar. Hon var hur lugn som helst medan jag var helt nojjig. Jag vågade inte gå och jobba så D fick ta min sista kurs för denna veckan.



Natten var lugn och jag har sovit som en stock från det jag la mig till ca 8 i morse då Klinga talade om att hon ville ut och kissa. Ut med henne och sen tillbaka i sängen och sov vidare till 9.30. Vi tog en lite längre morgonpromenad när vi steg upp för dagen men det fick gå i Klingas sakta tempo. Resten av flocken rusade runt och luktade av omgivningen.

När vi kom in var det frukostdags. D hade gjort i ordning 5 matskålar och var och en serverades sin skål. I Klingas fanns det lite torrfoder och en liten klick nötfärs, då hon åt upp nästan allt jag köpte igår. Klinga luktade på skålen och lämnade sedan den med äcklad min för att inta sin plats under trappan. Jag plockade fram lite rå lever, skivade upp och erbjöd. Jodå, det gick ner men resten lämnade hon åt ödet. Hon åt = förmodligen ingen valpning idag men som vi erfarit från de 2 tidigare dagarna är hon väldigt lurig. Vi får se... jag håller dig uppdaterad.

Det är ju en superbra dag att föda valpar på, denna torsdag 29/6, då vädret är kallt och mulet och det varnas hej vilt för störtregn och översvämningar. Kan man inte vara ute kan man faktiskt sitta och föda valpar, tycker jag. Vi får se om Klinga och valparna håller med mig. I väntan på valparna ska jag kamma alla hundarna för det är verkligen i stort behov. Hundspa står alltså på dagens schema.

Nu är frukosten klar. Önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.