En orolig vecka fick ett lugnt slut men nu mera oro.

Jag har nog lyst med min frånvaro här i bloggen men det har varit så otroligt mycket att stå i samt jag har haft svärmor på besök. Jag bloggar alltid när jag äter min frukost men i helgen och under denna veckan har jag haft sällskap så det känns inte så bra att sitta insjunken i datorns värld då. Nu har svärmor åkt hem och jag kan med gott samvete åter sjunka in i datorns värld...
Var ska jag börja? Det här riskerar att bli ett låååååångt blogginlägg då det som sagt hänt väldigt mycket under den gångna veckan. Det har varit mycket oro, veterinärbesök, hundkurser mm. Jag tror vi börjar där jag borde ha börjat för minst 1 vecka sedan - valpningen.


Nr 1 kommer till världen.


Nr 5 kommer till världen.


Kollar ev gomspalt genom att kontrollera sugreflexen.


Nr 7 kommer till världen.

Hur gick det då när de här fina "Lightschaps Faik-trollen kom till världen?  Det gick bra! Alla valparna var otroligt pigga och aktiva när de kikade ut ur Klingas mage. Inte en enda valp behövde hjälp med att få fart på andningen. Klinga hade det ganska jobbigt men det verkar varit en baggis för valparna, ända tills de blev ett par dagar gamla. Alla moderkakorna kom inte ut så jag gick i den vanliga oron för livmoderinflammation de första dagarna, men Klinga har mått bra under hela dräktigheten och även efter att hon fött valparna. Hon har god matlust och hon är pigg och glad, tar hand om sina små på allra bästa sätt. Att hon sen är lite "kort i rocken" kan hon ju inte hjälpa :-)

3 dygn gamla


6 av valparna ser verkligen till att få i sig all mat som finns, medan de andra 2 valpar får "ta resterna". Alla var jämnstora i början men då jag tydligen varit lite ouppmärksam har jag inte sett att lille Brokk (Neon) kommit lite vid sidan av när valparna var 3 dygn gamla. Klinga skötte det så exemplariskt så jag slappade tyvärr av en hel del. På kvällen tyckte jag att han verkade lite slö och vägde honom, han hade tappat i vikt. Aj då... inte bra, något är fel! Han var slö och han var inte det minsta intresserad av att försöka få i sig mat. Jag gav honom getmjölk via en spruta och i måndags åkte jag till veterinären för att vätska upp honom. Han fick också en spruta med B-vitamin.
 

Jag fick rådet som jag visste så väl... ge honom sockerlösning eller honung innan matdags! Så klart, varför hade jag inte gjort det? Ett ärligt svar... jag vet inte. Jag vet f_n inte!!! Dumma jag!!!! Nåja, alla problem är till för att lösas. Hem med honom och i med honom. Försökte få i honom getmjölk via flaska men han klöktes så fort han fick nappen i munnen. Jag satte honom vid en spene men intresset för att dia var lika med noll. Jag lät ett större syskon suga igång mjölken och tog bort syskonet (förlåt) och satte dit Brokk - HAN ÅT!!! Så här har det hållit på ända fram till igår kväll då han äntligen började suga fram mjölken själv.



Vägde honom i morse och han har till min stora lycka ökat 30 gram från igår morse. Han är pigg och aktiv och kämpar väl för att nå fram till en spene och få behålla den. Så klart har han mitt fulla stöd och hjälp.

Men så i morse tyckte jag att lille Vit / Frode såg lite klen ut. Han var inte intresserad av mat så ja... nu börjar vi om på ny kula. Denna gång hoppas jag dock att jag slipper åka till veterinären för att vätska upp. Han tar flaskan fint, som efterrätt efter att han fått i sig lite av mammas mjölk. Han är inte intresserad av att dra fram mjölken så ännu en gång får ett syskon ställa upp som hjälp. Varannan timme erbjuder jag honom getmjölk (livets dryck) samt väger honom så jag ser att han inte tappar mer. Det här ordnar sig!

Nu ska jag redigera bilder som jag tog igår samt lägga in de och vikter på valparnas sidor på min hemsida. Kika gärna där om intresse finns.

Det regnar ute! Så trisst då jag har veckans sista valpkurs ikväll. Kursen hålls vid Trollsjön Eslöv kl 18.00 så är du intresserad av hur vi jobbar med valpar är du varmt välkommen. Det står följsamhet på kvällens schema.

Igår kväll var det också kurs. Jag höll stadsträning i centrala Malmö för Tygelsjögruppen. Det var en trevlig kväll och här kommer lite bilder...

Samling på centralstationen.

Koppelträning

Koppelträning med LS Boogie "Estelle"

Bakom i trappen

Godisträd

Estell jobbar på bra.

Drickapause - LS Boogie Chaos

Bakom i ekande trappa

Balansträning

Avslappning till slut på Centralstationen.
Balans

Mera avslappning på Centralstationen.
Så här trevligt har vi på våra stadsträningar. Nu ska det lagas middag. Önskar dig en fortsatt trevlig onsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.