Hunduppfostran

Dagens blogginlägg baseras på en film från gårdagskvällen.

Dagtid får Klingas valpar vara i vardagsrummet och på kvällen är både hon, valparna, vi och flockens övriga hundar samlade i samma rum. Igår hade vi besök utav en av Stellas valpar som nu är 17 veckor gammal. Eftersom alla var på samma plats fick även hon vara där. Klinga tyckte att det var helt ok att hon befann sig i samma rum men hon skulle villkorslöst inte visa minsta lilla intresse av hennes valpar.



Då och då ser jag när jag är ute på promenad hundar som åker i backen bara de tittar åt min hund. Ibland har jag inte kunnat låta bli att fråga om det var första gången han/hon gjorde så med sin hund. Oh nä, det får jag alltid göra, brukar jag få till svar. Jag gör som tiken som uppfostrar sina valpar! Ok ????

Om man hela tiden måste göra på ett sätt och hunden inte förändrar sitt beteende, förstår man då inte att man valt fel metod? Varför tror man ofta att våld är lösningen? Vad får mig att tro att min hund ska ändra sitt beteende om jag själv är hård och elak? Bara frågor som cirklar i mitt huvud jämt och ständigt.

Nä som Klinga säger... Våld föder våld, tyst, bestämd och trygg kommer man längst.

I morgon blir valparna 3 veckor gamla och idag flyttade de ur sin babypool ut i stora världen i köket. Första utflykten är avklarad för Geir och Amelie.


Igår kväll var det åter igen valpkurs i Eslöv. Denna kväll stod det stadsträning i Lund på schemat. Du kan läsa om kvällen via en av deltagarnas underbara blogg: http://berner.britten.se/lykke-tar-taget-med-bonizas-hundskola/

Nu är frukosten avklarad och kameran åker fram.

Önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.