oro till sorg

Då var det åter ett bra tag sedan jag bloggade sist. Skrivarlusten som brukar finnas i mitt huvud är för tillfället inte riktigt närvarande. Antar att det beror på att jag jobbar så mycket med hundskolan just nu samt den oro det varit med "pluttarna" den senaste veckan.

Förra veckan var totalt fullbokad i min kalender. På dagarna jobbade jag vid datorn med att få in alla kurser som startar upp vecka 41 (otktober). På kvällarna jobbade jag med dubbla hundkurser. Däremellan skulle jag ta hand om 7 "hulliganer" som förgyllt mitt liv i 8 veckor. Som om detta inte var nog stod det valpbeskrivning på onsdagens eftermiddagsschema samt besiktning hos veterinär på torsdagsförmiddagen.

Beskrivningen gick jättebra. Alla valparna fick GODKÄNT i rumpan. Ett gäng pigga krabater som helst lekte själv men var sociala, orädda och nyfikna. Precis som valpar ska vara. Nedan ser du kullspindelsn som beskriver kullens genomsnittsvärde.

Här kan du läsa mer om beskrivningen, http://www.brukshundklubben.se/funktionar/avel-halsa/mentalbeskrivning-valp-mv1/om-valpbeskrivning/

Dock gjorde jag inte testet på lilla "Pluttan" då hon inte mådde bra på morgonen. Började dagen med sprutande diarre och kräkningar. Försökte få i henne lite mat men hon ville bara sova i min tröja. Dagen förflöt men hon piggnade inte på sig.

I torsdags var det dags för veterinärbesiktningen och allt gick galant. Alla valparna var så lugna och sa inte ett ljud när chippet sattes. Det blev ok i rumpan på kullen förutom Plutten och Pluttan. Vi börjar med Plutten (Brokk)...

Jag skulle vara hos veterinären kl 11 så det fanns lite tid för valparna att äta frukost och busa i lugn och ro. Plutten åt det lilla han brukar äta och sen drog han igång symaskinen (låter som en gammal symaskin när han morrar åt syskonen) som vanligt. In i buren i bilen och körde de ca 15 min det tar till veterinären. Tog ut honom ur buren hos veterinären och där fick jag en chock... han var helt vinglig och höll huvudet helt på snedden. När jag lyfta upp honom kunde han inte fästa blicken. Veterinären trodde han blivit åksjuk och ja, det kan man ju bli yr utav. Han fick vaccinering och chip och ingen anmärkning i protokollet. Ett nytt besök planerades i början av denna veckan.
Plutten igår kväll.

Han har blivit mycket bättre. Han är otroligt pigg och busig men håller fortfarande huvudet lite lite på sned. Jag tror det är något med örat! Om jag sticker in lillfingret i det örat han lutar neråt gnäller han oftast till, vilket han inte gör om jag gör samma i andra örat. Men hur i hela fridens namn kunde detta hända under bilfärden? Tyvärr fick jag be hans familj avvakta till slutet av denna veckan med hämtning och i morgon förmiddag ska vi tillbaka till veterinären för ny kontroll. Håll tummar och tår för att det är en öroninflammation eller något som han fått in i örat.... Om det hade varit något neurologiskt kunde han ju inte vara så här otroligt pigg!!! Jag kan inte tänka mig att det är något allvarligt fel...

Och så lilla Pluttan. Veterinären konstaterade i torsdags att hon hade lunginflammation. Hon fick en spruta med antibiotika av veterinären och recept med hem. Hon andades så tungt och mådde så dåligt. I fredags fick jag efter mycket om och men i henne lite getmjölk med hjälp av en spruta. I lördags morse verkade hon må ännu sämre trots flera dagar med antibiotikan och jag fick inte i henne något överhuvudtaget. Jag åkte och handlade och när jag kom tillbaka hem hade älskade lilla Pluttan somnat in av sig själv. Det var en så sorglig lördag både för oss och hennes blivande husse och matte. Detta var ett av de värsta samtal jag någonsin gjort. Varför???

Som sagt, det har varit en aktiv vecka som slutade i sorg, men det har faktiskt också funnits en hel del glädjestunder. Det blev bestämt att Frigg ska paras när hon löper nu i september/oktober och vi har hittat en härlig hane till henne. Mer om det tar vi lite senare pga vissa orsaker som vissa personer känner till. Det kommer åter igen att trampa runt småtassar på vårt golv i december till februari då det blir dags för småttingarna att flytta till egna hem. Vår fina vackra vita "Friggan" <3



Igår var också en glädjens dag. Jag flyttade min onsdagskurs till gårdagen då vi skulle göra valpbeskrivningen då. Dagens träning var förlagd vid Saxtorpssjöarna och vi hade två helt underbara timmar tillsammans med ett gäng härliga hundmänniskor. Vi gick en promenad om 2 km och sen fikade vi och avslutade med lite kantarellsök.

Vattentokig Flatte.

Frigg och Thilda

Härlig fika efter promenaden.

D visar introduktion i kantarellsök

Föräldrarna och Thilda

Duktiga Lorry

Härliga Jillis

Fina Milton (fd Gandhi) som är pappa till Litore, Album och Starwarskullarna.


Bernern Lykke som just nu bara har tjejer i huvudet.

Lykke med "storebror" Harry i bakgrunden.
Det har varit lite annan glädje också i veckan. I fredags och lördags flyttade 3 småttingar till sina nya hem. Vi önskar dem all lycka till och enligt rapporterna jag fått och får funkar det alldeles utmärkt.

Först ut var DAG som flyttade till matte Sandra i Skanör. Han heter numera MORRIS.
Som nr 2 flyttade CELINE till husse och matte i Ängelholm. Hon heter numera CALLAS.
Sist men inte minst flyttade ESPEN till familjen i Vellinge. Han heter numera BALTZAR.
Nu finns det alltså 3 kvar i mitt hem, Plutten, Geir och Håvard. Plutten flyttar så fort han får ok från veterinären och de andra 2 flyttar på lördag.



Vad ska jag sen ta mig till om dagarna när jag inte längre behöver springa med moppen i högsta hugg? Och stackars mamma Klinga som inte längre behöver göra sina jaktturer om dagen för att bära hem mat till sina valpar...


Denna helt otroliga tik som tar sitt ansvar som mamma på allra största allvar. Här har hon sprungit ikapp en Rotweiler.
Detta mål består av nyjagad anka.
Nu är det åter matdags för valparna och jag ska fixa lite grillad kyckling till Plutten för tydligen är det just detta som ger honom god aptit :-) Startade därför dagen med att åka till affären och köpa just grillad kyckling :-) Han får nästan bättre mat än vad vi får haha...

Önskar dig en trevlig måndag. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.