Äntligen vid första målet.

Då var det åter måndag och jag har startat igång datorn som fått vila hela helgen. Det är så skönt att stänga locket på torsdagseftermiddagen och sen låta den bara stå till måndag morgon. Jag känner absolut inget behov av att klinka på tangenterna under helgen, det får jag nog av under vardagarna.

Att driva eget företag är ingen baggis. Det kräver mycket arbete och bra mycket mer arbetstid än de vanliga 40 timmarna, i alla fall mitt företag. Denna veckan är det uppstartsvecka vilket innebär att en helt ny kursomgång startar upp. Jag har haft lite lediga kvällar förra veckan men nu blir det jobb och sen nästan direkt hem i sängen, måndag till torsdag. Dagtid blir det till att sitta och klinka på datorn. Massor av mail ska besvaras. Telefonsamtal ska besvaras. Hemsidan ska uppdateras. Mail med kursplaneringar ska skickas ut och till det är det momsredovisningsdags. Visst är jag hemma men jag är inte hemma för jag är på jobbet som ligger i hemmet. Speciellt idag då det är första dagen på uppstartsveckan. Idag lär jag inte ens hinna laga middag till familjen, det får de sköta på egen hand.


Hundarna ska ha vilodag hela denna måndag då de ska åka till Lomma ikväll och vara "lånehundar" till Lomma hundungdom, vilket de är varje måndag. Sen åker de med Sofia hem och kommer tillbaka hem till oss i morgon. Det står full aktivitet även på deras kvällsschema.

Men idag är det måndag och dagen har precis startat. Som vanligt startar måndagen upp med att jag masar mig upp ur sängen (idag ganska motvilligt), får på mig kläderna och sen ut på en liten tur med hundarna runt ägorna. Denna morgon var de dock inte så promenadsugna, Klinga var nog mest hungrig :-) De gjorde sina behov, lekte en stund och sen ville de ha sin efterlängtade frukost. Nu ligger de i groventren och tuggar på goda oxrevben som husse tog hem i fredags.



Idag är frigg på dygn 28, dvs går in i 5:e dräktighetsveckan. Idag har vi kommit fram till första mållinjen - från idag kan man göra ultraljud för att bekräfta dräktighet samt se på ett ungefär hur många som finns i magen. Jag har bokat tid till fredag 13/10 (huuuuu vilket datum) kl 12.00. Jag är helt säker på att det finns valpar i magen då hon redan börjat öka i midjemåttet, men det känns bra att få det bekräftat och samtidigt stilla nyfikenheten på om där är 1 eller 10 i magen.

Blivande pappa Bluey (till vänster) med sin son.
Vecka 5
Under vecka 5 formas ögonlocken och morrhåren och ögonfransarna anläggs.
Örsnibbarna växer, så de nästan täcker örongången. Bröstvårtor och de yttre könsorganen börjar utvecklas.
Valpfostrets tassar börja forma sig, som senare blir till trampdynor och tår.. Omkring dag 33 stängs gommen, så efter detta datum kan inte längre gomspalt uppstå.. Tarmsystemet som fortfarande är i navelsträngen börjar nu att bildas.
Överhuvudtaget är det den mest riskfulla tiden där kemikalier och andra saker kan skada fostret, nu över.
Här börjar också tarmsystemet att bildas, som på detta stadium fortfarande är i navelsträngen.
Dräglikheten kan inte längre kännas, men ultraljudsskanning är den mest använda metod från nu och till fostret kan påvisas med röntgenbilder. Tiken vill möjligen först nu visa de första tecken på dräktighet med ett ändrat beteende, men buken har ännu inte ändrat form. /http://www.hazelhouse.se/fosterutveckling.html
Vill du följa dräktigheten? 

Nu siktar vi mot andra och slutliga målet - valparna kommer till världen. Runt 13 november bör det vara dags...

Frukosten är avklarad! Dags att börja jobba. Önskar dig en trevlig måndag. Kramiz

Kommentarer

Anonym sa…
Så himla mysigt det är hemma hos er❤️ Vill komma på besök snart��
Anonym sa…
Det är så himla mysigt hemma hos er!❤️ Vill komma på besök snart😊

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.