Inkomster ger utgifter.

Sitter här ensam vid mitt köksbord och intar en ganska sen frukost. Det är måndag och kära D är tillbaka på jobb och sonen i skolan. Jag och hundarna är ensamma hemma, som de flesta måndagar. Jag är ingen fan av måndag. Tycker måndag är veckans värsta dag då den dagen talar om att helgen är över.


Förr gillade jag inte heller söndagar då den talade om att det snart var måndag, men den känslan har jag kommit förbi och numera tycker jag faktiskt att söndagar är en lugn och mysig familjedag. Vi sover så länge vi vill sova, äter en god frukost under lång tid, småplockar och lagar till något gott långkok som vi avnjuter framåt söndagskvällen. Ibland frågar jag D om han inte har den där vanliga söndagsångesten eftersom det är jobbdag dagen efter. Nä, varför ska man ha det? Man måste ju jobba och det är ju bara att gilla läget.... ja, han har ju så rätt så och varje måndagsmorgon bestämmer jag mig för att tänka samma sak fast snäppet längre...
Ja, varje vecka är ett nytt äventyr. Jag vet inte i skrivande stund vad den här veckan kommer föra med sig mer än att jag inte har några kurser om kvällarna. Jag skulle ju föda valpar idag och av den anledningen la jag in en uppehållsvecka i kursschemat. Frigg tyckte det var en bättre idé att föda i fredags så nu sitter jag här med min lediga vecka.


Men jag är glad över att jag har en ledig vecka då nätterna inte är som de borde vara, även om de är ganska normala med tanke på 3 dygn gamla valpar. De två första nätterna var väldigt oroliga då Frigg inte hade tillräckligt med mjölk. Valparna var missnöjda, ökade dåligt i vikt så jag stödmatade lite med getmjölk och då blev vissa så nöjda som bilden ovan visar. Igår fick hon igång mjölken och har man inkomster har man utgifter, dvs i natt har jag fått vara vaken mycket pga magknip. Det har bajsats till höger och vänster och jag och Frigg har fått jobba hårt. Nu hoppas jag på att allt stabiliserar sig med mat och magar så nätterna framöver kan bli lugna och vi alla kan få den välbehövliga sömnen. I dag ska jag försöka hitta den rätta temperaturen då jag tror det är för varmt i bädden (valparna ligger utspridda).

Jag har nu fixat valparnas hemsidor så framöver kan du följa deras vikter mm där. https://www.lightschapskennel.com/tidigare-kullar/thrones-kullen-2017/
När jag bloggat klart ska jag väga och ta nya foto på valparna.

Annars går livet i sin gilla gång. Mellan skötseln av Frigg och valparna försöker jag hinna med att aktivera resten av vårt hundgäng. Ett gäng som var så lyckliga över frosten på marken denna morgon.


Den älskade studsmattan.

Jag skulle varit med på valputställningen i Flyinge igår då 3 av Stellas valpar ställdes ut samt "vår" Sofia tävlade i juniorhandling, vilken hon och Frigg kvalat sig till tidigare i år. Jag valde att inte komma då jag inte sovit många minuter under natten, istället fick jag se hela "spektaklet" live på FB. Alltså vad var detta för en domare??? Hon tittade inte ens på hundarna och gav dem kritik som jag aldrig tidigare hört.... mindre ädel tik...??? Jag satt här hemma vid skärmen och svor högt. Vilken tur jag inte var där!!! Min ena valpköpare blev utskälld av domaren för man fick minsann inte ha godis i ringen. VA???? Man har alltid godis i ringen! Sen blev hon utskälld av en annan utställare för att hon pratade med sin hund. VA???? Man pratar väl alltid med sin hund? Det var så mycket galet och jag fick sen veta att ledningen frågade runt om vad deltagarna tyckte om domaren för de hade fått in kritik... Ja vad kunde de svara??? Uställningar.... huuuuuu...

De ställde upp i syskonklass. Blev nr 1 då de var enda gruppen i syskonklassen men HP fick de absolut inte, sa domaren, utan att ens titta på valparna. De gick in, ställde upp sig några sekunder och sen ut igen. Vad kunde domaren avgöra på den tiden?
Syskonklass
Trots att det gick som det gick är jag så stolt över att de ställde upp med att visa upp sina vackra och underbara valpar. I mina ögon är de vackrast i världen och vad spelar det för roll vad en enda människa tycker??? Nä, skit i henne och älska era hundar som de är!!!

Men det var ändå en stor lycka då Sofia gick och vann hela juniorhandlingen och kan numera titulera sig som sydskånsk juniorhandlingsmästarinna. Är jag stolt över att ha henne som handler till mina hundar???

Frukosten är avklarad och det är dags att ta tag i dagen. Önskar dig en trevlig måndag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.