När det ena blir bra, kör det andra igång.

Mamma Frigg har nu massor med mjölk och valparna är mätta och belåtna. Men får jag sova om natten för det?

Vad ska man säga om denna uppsynen som är en bild på mig i skrivande stund. Visst ser jag pigg och fräsch ut? Tur att handen hjälper till med att hålla upp ögonlocken för du ska veta att de idag är extremt tunga, efter 4 sömnlösa nätter.



Så här låter det ca 1 gång/timme dygnet runt. Det är matdags och valparna är ilskna som bin för att mamma först måste kissa och bajsa dem. Dagtid reflekterar jag inte så mycket på de här ljuden men när man ska försöka sova i samma rum går det inte att missa. Men om detta bara hade varit 1 gång/timme...

Nä, det har varit till och från under hela natten. Nu får de tillräckligt med mat och är trötta och nöjda efter varje matning MEN förmodligen får de nu för mycket mat då natten har bestått av magknip och rallybajs hos några av valparna. Detta är inget ovanligt då det tar tid för mjölken att rinna till i lagom mängd och de små valpmagarna att lära sig känna att de är mätta. Ni vet förmodligen hur en bebis låter när den har magknip, ja här är det ungefär samma sak. När valpen klagar högljutt får jag upp ur sängen för att hålla valpen så att mamma Frigg kan hjälpa den att bajsa ordentligt. När valpen är klar somnar den lugnt och jag kan återgå till min sköna säng. Då börjar nästa.....  Ja, så är livet som kennelmamma. Dessutom måste man sova i ett, för mig, extremt varmt sovrum samt i ett rött sken från värmelampan under hela första veckan.

Om natten...
Då kan man fråga sig om den uteblivna nattsömnen natt efter natt verkligen är värt det här med valpar. Finns bara ett svar, JA!!! Första veckan är jobbig, ibland riktigt jobbig, men sen går det lättare och lättare fram till vecka 3 ca, då valparna börjar sköta sina magar själv och morgonen består av massor av städning innan jag och hundarna kan inta vår frukost. Men vad är allt detta jobb mot all den kärlek man får från valpgänget när de blivit medvetna om omvärlden? Absolut ingenting! Det finns inget mer underbart än att se ett gäng valpar födas till världen och se se hur de växer upp till små individer med eget temperament och behov. Att sen se lyckan hos valpköparna när de äntligen får hämta sin valp, ja, den är både sorglig och obeskrivligt lycklig. Att vara uppfödare är för mig lycka och ett hårt arbete jag aldrig skulle vilja vara utan, inte mina hundar heller vilka verkligen älskar när vi har valpar i huset.

Sitt kvar på valpkurs, Eslöv.

När jag planerade in denna omgångens kursdagar valde jag att ha uppehåll denna veckan då jag räknade med att Frigg skulle föda sina valpar i måndags eller tisdags. När de kom i fredags tyckte jag att det var ju onödigt att lägga in detta uppehållet men jag kan erkänna att jag är otroligt glad att jag gjorde det. Jag hade aldrig i mitt liv orkat jobba om kvällarna denna veckan då jag aldrig får sova. Min hjärna är helt mosig och jag glömmer allt jag borde komma ihåg. Det hade varit kaos på kurserna!

Sitter här och äter frukost i min ensamhet tillsammans med Frigg och Heidieh. Resten av hundgänget är ute i sin hundgård. Jag väntar besök och tillsammans ska vi ta nya fina bilder på valparna. Det kommer också in dagens vikter på hemsidan under efterniddagen.

Nu önskar jag dig en trevlig onsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.