Idag ska det ske.

I tre dagar har jag nu börjat skriva ett inlägg på bloggen. Jag har skrivit de första meningarna, lagt in en bild och så vips har inte tiden räckt till för att skriva klart. I dag ska det bara ske. Idag ska jag skriva klart och publicera, det får ta den tiden det tar.

Det här är inte riktigt klokt! Valparna blir idag hela 6 veckor gamla. Det är bara 2 veckor kvar för mig att avnjuta deras intiativ till att komma upp i min famn för att mysa, bita i mina så goda inneskor, dra mig i byxbenen när jag lagar mat, dra runt på golvmoppen i hela huset. Det är också bara 2 veckor kvar av ständig morgonstädning, plocka bajskorvar samt moppa golvet jämt och ständigt. Det sistnämnda är det enda jag inte kommer att sakna när de här godingarna flyttar ifrån mig.


Nu är valparna med oss var vi än är. Är vi i köket är de där. Är vi i vardagsrummet är de där. Bästa lekplatsen för tillfället är ute i vår groventré och uterummet. De vuxna hundarna leker ibland med valparna men oftast drar de sig undan till högre höjder.


Här leker de med lille Jamie (gossen lila som söker eget hem att flytta till om två veckor) efter att han har fått sitt första bad efter att ha legat i "sprutbajs".

Bajs ja! Tror det står bajs skrivet i min panna. Vi drog tydligen hem någon magsjuka till våra hundar för 2 veckor sedan när Klinga blev väldigt dålig i magen. Det har sen gått över på alla vuxna utom Stella. För ca 3 dagar sedan började första valpen bli dålig i magen. Det sprutade ur valpen på båda håll och den blev slö. Någon timme senare var det dags för nästa valp och så har det hållit på fram till nu. Hela vårt hus luktar "maginfluensa" hur mycket jag än städar. Som tur är piggar valparna på sig efter någon timme och sen är de precis lika busiga och tokiga som vanligt.

Varje morgon har jag fått skura både hundrummet (vuxna och valparna är där om natten) och köket ordentligt för att få bort all lukt och desinficera mot smittan. Vet inte hur många hushållsrullar jag använt liksom flaskor med klorin. Det här har varit riktigt jobbiga dagar både fysiskt och psykiskt. Fysiskt då jag haft jättesvårt för att städa pga mitt onda revben men det har bara varit till att bita ihop och ta i.

Lille Jamie som också råkade ut för smittan.
Det var väldigt skönt när min kära D kom hem och hjälpte till att vårda de valpar som hade ont i magen.

Denna morgon var ändå ganska ok. Jag plockade lite vanliga "korvar" och några halvlösa. Vi är på bättringsvägen! Tack och lov...



Jag har köpt nya bollar till valparnas bollhav. Baljan är lite för liten så idag ska jag plocka in den stora gröna plastgrodan som står i trädgården och fylla den med alla bollarna. Valparna älskar dessa runda tingestar som man kan sparka på och sen jaga. De älskar också att sova mitt i hela havet.

Fröken Rosa / Iris
Det är nu full rulle under den tiden som valparna är vakna. De biter varandra så den som blir biten skriker i högan sky (Heidieh har mycket att göra stundvis), de jagar varandra, plockar ständigt ner skorna från skohyllan, drar iväg moppen så jag inte hittar den när den behövs, sätter sig och tittar på mig för att bli upplyft i min famn... Ja, snacka om att hela huset tystnar när de sen går och lägger sig för att ta en liten powernapp.

Förutom allt bajstorkande har jag mycket att göra just nu, så mycket att jag inte ens hunnit att klä julgranen. Tvättmaskinen får ständigt snurra med både våra kläder och alla valpfiltar mm. När tvättmaskinen är klar ska det vikas och stoppas in i garderoben. Huset ska städas ordentligt idag (får droga mig ordentligt med värktabletter så jag klarar det) så här är fint till julen. Klappar måste fixas senast i morgon då jag inte ens är i närheten av att vara klar. Julmaten ska inhandlas, tillagas.

Det var det husliga. Det är också mycket att fixa inför valparnas flytt som startar fredag 5 januari.

  • Valpköparboken ska tryckas upp
  • Veterinärbesiktning med chipmärkning och vaccinering, tor 4 januari kl 8.30
  • Valpbeskrivning med beskrivare från SBK, onsdag 3 januari kl 10.00
  • Beställa valppaket från Royal Canin och andra hundmatsföretag.
Igår blev valparna registrerade hos SKK enligt följande:


SE59685/2017Lightschaps Thrones AryaTSchapendoes
SE59686/2017Lightschaps Thrones HoderHSchapendoes
SE59687/2017Lightschaps Thrones Jon SnowHSchapendoes
SE59688/2017Lightschaps Thrones SansaTSchapendoes
SE59689/2017Lightschaps Thrones JamieHSchapendoes
SE59690/2017Lightschaps Thrones GillyTSchapendoes
SE59691/2017Lightschaps Thrones TormundHSchapendoes
SE59692/2017Lightschaps Thrones DaenerysTSchapendoes
Skönt att det är fixat. 

Till dig som ska ha en av valparna!
Vill du skicka din mailadress till mig så jag kan registrera dig hos RC?

Alla utom lille Lila/Jamie har nu hittat sitt hem, riktigt fina hem och jag är så glad över att detta ännu en gång har blivit så bra. En dag hör Jamie´s familj av sig och jag är säker på att han kommer få det precis lika bra som sina syskon. 
Fina Sansa/Röd ska stanna kvar i kenneln men bo på foder i Eslöv.
Jamie som inte har någon familj ännu.
Det är dags att planera in nästa valpkull som om allt går som jag vill blir med parning i mars. Det är fina Stella som står på tur och så fort jag fått tummarna loss ska jag ringa den önskade hanens matte. Tiden ska bara räcka till!

Stella till höger med mamma Heidieh
Sådär! Jag fick skrivit klart ett blogginlägg, äntligen. Nu är det dags att ta tag i dagens sysslor. Önskar dig en riktigt härlig fredag så här dan före dan före dopparedan. Kramiz

Avslutar med ett viktigt budskap!



Glad att min hundskola, Bonizas Hundskola, är H-märkt!

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.